Son en Steve in Noord-West USA

Mistig en prachtig Olympic

Afstand:260 km / hotel: Misty Valley Inn B&B

Onze dag begon vandaag met langzaam opstarten... We konden pas na 16:30 terecht bij de B&B in Forks, dus deden we het heel rustig aan. Ik had bij de receptie een adapter geleend, omdat de stekker van mijn laptopje niet in onze adapters past (ja, zucht).... Helaas waren ze bij het uitchecken dit niet vergeten en moest ik hem teruggeven. Het was echt zo'n oud ding die een toerist een keer vergeten is denken we, maarja.... Ergens onderweg maar op zoek naar een andere dus. De laptop is nu wel weer even helemaal opgeladen.

De overtocht met de ferry was gelukkig over rustig water, alleen was het uitzicht wat mistig. Een half uurtje later waren we aan de overkant en reden we richting Olympic. Onderweg knipperden er al lichten bij de borden met roadconditions, de bedoeling is dat je dan afstemt op een kanaal op AM. We konden niet helemaal goed horen wat er aan de hand was, maar ergens was 16 minuten vertraging. Dit bleek dus bij de Hood Canal Bridge te zijn, onze enige weg richting Olympic. De brug ging kennelijk niet helemaal dicht, dus dat werd wachten.... Gelukkig duurde het niet al te lang en gingen we weer onderweg. Grappig is dat mensen in de file aan ons vroegen wat er aan de hand was!

We besloten om naar Port Townsend te rijden, volgens de Amerikanen de Coolest Small Town van de USA. De weg was schitterend en soms maakten we even een kleine detour door een doodlopende wijk. Volgens het bordje boven de brievenbussen is het een 'speeltuin voor volwassenen', maar wat wij zagen waren alleen maar bejaarden! Ik hou deze keer mijn ingekleurde fantasie maar voor me.......

Richting het westen reden we bij Sequim naar de Dungeness Spit, een landtong met aan het einde een vuurtoren. Een schitterend gebied met watervogels en heel in de verte dus de vuurtoren. Gelukkig heeft mijn fototoestel 30x zoom, lol!

In Port Angeles hebben we de jaarpas voor de Nationale Parken gekocht en natuurlijk de parkkaart. We besloten om in dit gebied maar niet de Hurricain Ridge of de Deer Mountain Ridge te rijden, omdat de bergen ook vandaag verdwenen in dikke wolken met regen. We zijn langs de Elwha rivier gaan rijden en kwamen onderweg de Madison Falls tegen, een leuk watervalletje. De bomen hier zijn al helemaal begroeid met mos, echt prachtig!

Verderop langs deze weg lag een dam. Ja, LAG.... in 1910 zijn ze begonnen met een dam te bouwen in de Elwha Rivier en in 1912 was die klaar. Om vervolgens 100 jaar later in 2012 afgebroken te worden. In 2014 was de dam weg en kon de rivier weer vrij stromen. De reden hiervoor was het puin en boomstammen wat de rivier vanuit de bergen meevoert en dus nu niet ophoopt, en de stand van de zalm en forel in de rivier.

De overige uitzichten en mooie routes bewaren we voor morgen. het noordelijke gedeelte van Olympic is het droogst van heel Washington (al zouden we dat niet zeggen......). In Port Angeles regent het 'maar' 40 cm per jaar, in het westen bij Forks regent het 400 cm per jaar! En laten wij daar nu 3 nachten zitten! De vooruitzichten worden beter, dus we bewaren het regenwoud voor overmorgen.

In de Misty Valley Inn werden we begroet door een hele aardige en grappige dame. De B&B ziet er prachtig uit met een schitterend uitzicht en onze kamer heeft een eigen balkon met datzelfde prachtige uitzicht. Dat wordt 's ochtends de gordijnen open gooien en genieten! Morgen worden we gewekt met een potje koffie voor de deur, dat is toch heerlijk wakker worden!

En dan gaan we zien wat de dag brengt......

Hamba