Son en Steve in Noord-West USA

Boeing en branden

Afstand: 370 km / Chewuch Inn

We werden om 04:30 uur al wakker, lang leve de jetlag! Het hotel was heerlijk, met grote kamers met een keukentje en een heerlijk ontbijt. Op het programma stond een bezoek aan de Boeing-fabriek

Wiki-weetjes: er werken zo'n 40.000 mensen bij Boeing in Everett en ze hebben er een eigen micro-economie. De productie van een Boeing 747 (de grootste) duurt 107 dagen. De hal heeft het grootste volume van de wereld en het kan er binnen regenen! Toen wij er waren rolde er net een 787 Dreamliner van de KLM van de band, volgens de romp-tekst was het de 34ste!

Daarna gingen we op weg naar onze bestemming Winthrop, aan de andere kant van de North Cascades. Alleen werd er gewaarschuwd dat de SR20 was afgesloten ivm bosbranden, maar dat de weg rond middaguur waarschijnlijk open zou gaan. Dus de gok genomen en richting de SR20 gereden, de scenic route noordelijk van de Cascades. Helaas zagen we na een uur een bord met de waarschuwing dat de weg dicht was. Ook een chagrijnige state patrol (die stond te laseren) zei dat de weg dicht was. Wat een eng mannetje trouwens met zo'n krullend snorretje alsof ie nog in de Burgeroorlog had gevochten. Zucht, terug dus en over de US2 onderlangs dan maar richting Winthrop. De route zelf is geen straf, wat een schitterende weg door de bergen en langs een woest stromende rivier! Helaas regende het zo hard dat we van deze pracht weinig hebben kunnen genieten.

We kwamen door het plaatsje Leavenworth, ook wel klein Zwitserland. Dit dorpje wilde de eigen economie wat opkrikken en veranderde het plaatsje in een Bavarian Village. Zelfs de straatnamen waren in het Duits!

Uiteindelijk reden we de bergen uit en een heuvelachtig landschap trok voorbij wat ook behoorlijk wat branden te verduren heeft gehad. Er stonden verkoolde hekjes langs de weg en verbrande bomen die toch weer gingen bloeien. We zagen veel wijnerijen in deze heuvels, we zagen ook veel bandensporen die ineens de weg afliepen! Je zou deze gegevens dus kunnen combineren, lol!

In de buurt van het plaatsje Twisp zagen we ineens een blushelikopter laag overkomen en voor ons dalen. Door de bocht zagen we dat de helikopter water opzoog uit de rivier en weer terug vloog richting de branden die toch redelijk dichtbij zijn! Wel een mooi gezicht zo voor je neus!

Overal hangt trouwens de vlag halfstok in deze regio in verband met de dood van 3 jonge brandweermannen. Het is dus best heftig daar in de bergen! Op sommige momenten rook Steve ook de brandlucht!

Eindelijk kwamen we in Winthrop.... Dit plaatsje is omgebouwd tot westernstadje en ziet er leuk uit. Onze cabin ligt heerlijk rustig en de ontvangst was erg vriendelijk. Het is een B&B, dus erg persoonlijk en onze voorkeur.

De dame wist ons alleen wel te vertellen dat de SR20 vanaf het middaguur wel open was gesteld..... Dat is dan even een zenn-momentje en had ons 2 uur kunnen schelen...... Afijn morgen rijden we dus wel over de SR20, terug naar Seattle. Hebben we toch het 'rondje' kunnen doen. Maar van je collega's moet je het maar hebben dus.... NOT.

In de cabin zagen we op TV het natuurgeweld wat behoorlijk aan de gang is in deze regio! De storm van zaterdag heeft toch levens gekost en veel verwoesting aangericht. Ze hadden de plotseling opkomende storm kennelijk niet verwacht! Alle wegen zijn wel weer open.

Oh, en in de buurt van Hawaii is ook een tropisch stormpje bezig.... Wordt het weer zó'n vakantie?!

Hamba