Son en Steve in Noord-West USA

LA: Universal Studios

We hadden vanaf Maui een stampvol vliegtuig, wij hadden van tevoren al stoelen gereserveerd aan het gangpad. In ieder geval iets van ruimte en nu hoefde één van ons niet in het midden, want dat is echt een ramp.... Nee, het kan dus erger!! Aan beide kanten van het vliegtuig, op onze rij, zaten een vader, moeder en een tweeling van amper een jaar oud. Vader zat in Steve z'n rij en moeder in mijn rij, beiden aan het raam. En zoals een tweeling dat zo mooi kan doen: synchroom janken!!!! Pfffff..... gewoon paniek, daar kan een ruisonderdrukker op een koptelefoon niet tegenop. Na een half uur werd er gegoocheld met stoelen en uiteindelijk zaten pa en ma achter elkaar.

In Los Angeles hadden we geluk met de shuttleservice, want onderweg bleek dat we deze moesten reserveren of bellen, lol. We zitten nu in een andere wijk en hotel dan normaal, dus voor ons weer even verfrissend. Goed hotel ook trouwens: Hampton Inn in Hawthorne.

Vandaag hadden we de Universal Studios op de planning. We hebben zitten dubben hoe we daar heen zouden gaan en het is het openbaar vervoer geworden, de sneltram/metro. Afijn, we moesten 2 keer overstappen en we deden er bijna anderhalf uur over, maar we zijn er gekomen! Gewoon met een TAP-pas van $7 voor de hele dag.Nu bleek dat het park pas om 10:00 uur open ging...... Op de site stond 09:00 uur. Dat werd dus wachten......

We zijn als eerste naar de Lower Lot gegaan.Dat was dus onderaan de heuvel en we moesten hiervoor 4 roltrappen af die erg stijl waren, en lang.....Er waren 3 attracties die we wel als eerste wilden doen. We hadden ook de Front in Line-passen, maar later bleek dat het vandaag zo rustig was dat we die alleen 's-middags hebben gebruikt.

Bij Jurassic Park liep er een Raptor los, geweldig gemaakt, de bewegingen waren echt goed!

De attractie zelf was geweldig! Je werd gewoon ook echt nat van spuwende dinosauriërs en er zat ook nog een afdaling in, zo het water in!

We hebben echt in een deuk gelegen! Later op de dag zijn we nog een keer gegaan en toen liepen we dus mooi vast met ons karretje, hahahaha. Net onder een grote T-Rex! Later gingen we gelukkig toch weer door en het was dus net voor de grote plons. Het leek wel alsof ze in de tussentijd even golven hadden gemaakt, want we kregen toch een partij water over ons heen!!!!

Revenge of the Mummy was ook echt fantastisch, hier werd je echt gelanceerd en voelde je ook de mist, werd het kouden de scarabees voelde je tussen je benen door lopen, iiiieeeew.......

Veel van de attracties zijn inmiddels 3D, dus je loopt regelmatig met zo'n dom brilletje op, lol.

Tegen half 12 gingen we Aaron opzoeken. Hij werkt bij Operations en wilde ons een privétour geven achter de schermen. Het was even lopen en zoeken, maar uiteindelijk kwam hij aanrijden in een golfkarretje en nam ons mee over de set van verschillende films. Dat was echt wel gaaf!

We kwamen langs de klok uit de film Back to the Future.

Maar ook Jaws mocht natuurlijk niet ontbreken!

De Western-set was echt wel heel gaaf om doorheen te rijden.....

Bij sommige gedeeltes waren opnamen bezig. De set van War of the Worlds waar het vliegtuig was neergestort was wel erg indrukwekkend. Ze hebben er ook een echt vliegtuig voor gebruikt.

We hebben met Aaron nog geluncht en toen moest hij weer verder met zijn werk en liet ons achter bij de City Walk.

Weer binnen in de Studios zijn we bij de Upper Lot ook alle attracties in geweest. Veel 3D weer, maar wel geweldig! Ook Christmas Town was erg leuk om even doorheen te lopen. Halloween was trouwens ook bezig in de Studios (niet vandaag), dus soms zag je ergens een zombie enzo, echt lachen!

Uiteindelijk hadden we alles gezien en gedaan en hebben we als laatste de show Waterworld gekeken. Wat een geweldige show! En in de splashzone werd je écht nat, whahahahaha. De set is van de film met Kevin Costner en de acteurs waren geweldig. De scene met het vliegtuig wat ineens neerstorte was echt cool!!

Na de show zijn we teruggelopen naar de metro en weer richting Hawthorne. In de metro werden we nog getracteerd op een dansact van twee jonge gasten, hahahaha. Echt alles kan hier ook gewoon zomaar......

We hebben tegenover het hotel heerlijk gegeten bij El Pollo Loco en nu zijn we erg moe......

Helaas is het morgen dan toch echt voorbij. Bijna 5 weken USA....... Het is even hard nadenken wat we 4 weken geleden hebben gedaan! Het was in ieder geval weer een belevenis en we hebben weer wat meer mogen zien van dit prachtige land. En we kunnen weer 2 Staten afstrepen. En we hebben vrienden gemaakt in Los Angeles en in Brisbane!!

Greetz en tot de volgende reis!!

Maui: de laatste plaatjes!

Het is vandaag flink bewolkt, dus waren we op tijd weer terug in het hotel. Het water was te onrustig om mooi te kunnen snorkelen, wel jammer want er zaten nu wel 10 schildpadden bij de rotsen op het strandje! Maar nu kan ik wel de laatste foto's hier neerzetten van dit prachtige eiland!

Op dat mooie strandje hebben we dus heerlijk gesnorkeld en gespeeld met de schildpadden. Ze deden een leuk spelletje met Steve.... Elke keer opduiken als hij de andere kant opkijkt, lol!

En met de kont omhoog of even zwaaien met een poot....

Één schildpad dacht even te zonnebaden, zo kun je wel goed zien hoe groot ze zijn hier!

Ja, dit strandje was wel echt genieten!

Ik had nog wat foto's staan van het rondje wat we hebben gereden. Geeft een beeld hoe smal het weggetje was om de West Maui Mountains, we moesten zowat het riet induiken om de auto's te kunnen laten passeren!

Nog wat prachtige foto's van de kustlijn! Steve had nog een behoorlijke klim, hahahaha.

In de plaatselijke supermarkt verkochten ze bier met hele vrolijk gekleurde etiketten, het nodigde wel uit! Maar sommige biertjes hadden wel opmerkelijke namen.....

Gisteren zijn we weer even naar de zuidkust geweest en even een kijkje genomen op Makena Beach. Dat blijft een prachtig strand! En ook echt jaloersmakende grote prachtige huizen......

We zijn ook nog doorgereden tot aan de lavavelden en La Parousse Bay waar dolfijnen zouden zijn. Wij hebben ze (weer) niet gezien, lol!

Tenslotte sluit ik hier Maui af met een prachtige zonsondergang!

in Los Angeles gaan we naar Universal Studio's en zullen we Aaron weer ontmoeten. Dat is alweer 4 weken geleden dat we die hebben ontmoet in Olympic NP! Wat een tijd geleden..... Hij gaat ons een privé-toer geven achter de schermen, omdat hij bij de Studio's werkt. We hebben al contact gehad, waar Facebook niet goed voor is.....

We hebben hier op Maui in het hotel ook een groep Aussies ontmoet, geweldige mensen en we hebben een hoop lol gehad! Vanavond zullen we wel weer een biertje met ze drinken en ook deze mensen zijn inmiddels op mijn Facebook. We werden al dringend uitgenodigd om naar Brisbane te komen. Moeten we toch maar eens goed naar kijken dan aangezien Australie nog op ons lijstje staat!

Aloha Maui !!

Maui: op zn mooist!

Vanochtend stond een zonsopgang op de planning, maar dan op de top van de Haleakala Vulkaan! Dat betekende dus om 03:45 uur onderweg, want je bent niet zomaar op de top.... Op de flanken van de Haleakala zijn soorten dieren en planten die alleen maar daar voorkomen, erg beschermd dus. Hadden wij toch bijna een uil tegen de voorruit! We schrokken wel, direct daarna vloog er nog eentje voor de auto langs. Wel cool!

Op de top was het al druk, je moet echt niet denken dat je daar in je eentje staat.... lol.

Maar weer stond ik daar... Ik moest terug denken aan 5 jaar geleden toen ik op dat magische moment mijn vader bij me voelde. Ook dit keer was het moment van het piepen van de zon echt heel speciaal, het geeft je gewoon echt het gevoel alsof je daar even helemaal alleen staat!

De weg naar beneden was schitterend, we zagen de schaduw van de Haleakala over Maui.

We zijn via de zuidkant rond de vulkaan gaan rijden, de kant waar de lavavelden liggen, een heel desolaat landschap met kloven, prachtig gewoon!

We kwamen langs de Pools at Ohe'o Gulch, watervalletjes die via lavarotsen stromen.

We reden door Hana en zo dus via de noordkant over de Road to Hana terug. Deze weg heeft 620 bochten en 59 bruggetjes. De weg is hier zo smal voor alleen 1 auto, dus soms is het even wachten. Maar dat is wel de moeite waard als je naast zo'n prachtige waterval staat!

De kustlijn is geweldig!

We besloten om via de noordkant om de West Maui Mountains terug te rijden. Deze weg is nog smaller dan de Road to Hana, maar een stuk rustiger. En een geweldige mooie ruige kustlijn!

We konden het niet laten om even de randen van de rotsen op te zoeken.....

De blowhole deed flink z'n best vandaag, prachtig!

En zo waren we aan het einde van de middag terug..... Nog even bij de Panda Express heerlijk Orange Chicken gegeten en onze laatste koelkastmagneet gescoord.

De zonsondergang was weer geweldig, dat verveelt echt nooit!

Het was een lange dag.... Onze laatste twee dagen gaan we op het strand en tussen de schildpadden doorbrengen, dus een volgend verslag komt weer vanuit Los Angeles!

Aloha!

Maui: tropisch paradijs en schildpadden

Maui! Voor ons toch het mooiste eiland van Hawaii! De vluchten gingen op tijd.... Ja, 'vluchten', want na een half uurtje in de lucht landden we op Honolulu en moesten we overstappen. Met de tweede vlucht zaten we niet naast elkaar. Steve werd achterin het vliegtuig gezet en ik zat halverwege bij het raam. Op Maui hebben we hetzelfde truckje toegepast als op Kaua'i: ik bleef wachten op de koffers en Steve vertrok vast richting autohuur. De vorige keer gingen bijna alle inzittenden van de vlucht naar Alamo, dus we waren toen al heel blij dat we dat truckje hadden gedaan. De rij wordt anders erg lang. Dit keer had Steve een Hyundai Tuscon gescoord.

Onderweg naar het hotel werden we al verrast door een fantastische zonsondergang! We hebben rijdend deze toch proberen op de foto en video vast te leggen, maar we hopen dat er nog meer volgen komende week!

Het hotel is groot, beetje massaal voor ons, maar we zitten begane grond met een terrasje en toch nog zeezicht. Het is maar een klein stukje naar het strand.

De volgende ochtend hebben we bij daglicht een rondje gelopen en we hebben toen besloten om meteen een wat rustiger en wat meer beschut strand op te zoeken. Het strand bij het hotel is erg mooi, maar groot en geen schaduw. En het wordt hier elke dag toch zo'n 32 graden en bijna geen wind. En op Maui wil je eigenlijk niet bij een zwembad liggen.....

We zijn richting Kihei gereden en wederom herkenning onderweg! Grappig toch. We vonden een mooi strand: Palauea Beach! Prachtig en met schaduw en heel rustig. Er kwam nog een stel, waarvan de jongen zijn gitaar bij zich had.... Relaxt zo hoor.

Het bleek dus ook een fantastisch snorkelplekje te zijn!

We zijn gaan snorkelen tussen de rotsen en we zwommen in 1 groot aquarium, wat ontzettend mooi! Roze/wit koraal, rode zee-egels, allerlei tropische vissen (en ook echt groot), ja het was echt een feest! Steve waarschuwde al dat hij echt een enorm grote schildpad had gezien, die hij kon aanraken. Ik zag hem de eerste keer niet, maar daarna was ik heerlijk aan het snorkelen toen die giga schildpad ineens voor me langs zwom! Ik schrok echt, want dat beest was niet uit te leggen zo groot!! En toen kwam er ook een tweede bij, echt heel gaaf. Ik had de GoPro bij me, dus ik heb ze gefilmd... Daarna heb ik nog met eentje gezwommen, want die tweede raakte ik kwijt. Ik heb nog wel heel de tijd om me heen gekeken, want ze waren zo groot om toch een beetje bang van te worden...... Wat een ervaring, de poten vasthouden en mee zwemmen, het schild aaien, echt zo prachtig! En die enorme kop draaide af en toe om, net alsof hij wilde checken of ik nog mee zwom. Hele mooie ogen!

Aan dit strand staan ook hele mooie huizen, echt om jaloers op te worden...... zucht....

Halverwege de middag zijn we terug gegaan naar het hotel en nog even het zout van het lijf af gezwommen in het zwembad. In de tuin staan bomen met de meest prachtige frangipani's en andere tropische bloemen. Daar word ik echt vrolijk van.....Voor ons terrasje vallen de hagedisjes letterlijk uit de lucht! Erg grappig, eerst dacht ik echt van: wat zie ik toch heel de tijd.... De geluiden om ons heen zijn ook fantastisch.

Ben benieuwd wat de zonsondergang vanavond doet!

Kaua'i zuidwest

Vandaag begon behoorlijk bewolkt aan de oostkust van Kaua'i, dus besloten we de zon op te zoeken in het zuidwesten. Maar eerst ons ontbijt en lunch gehaald bij de Safeway, heerlijk winkelen in deze mega-supermarkt om de hoek!

Als eerste zijn we langs de Wailua Falls gereden, die lag op de route..... Deze watervallen blijven toch schitterend hoor, twee krachtige stralen die 'los' naar beneden vallen in een mooie poel.

En ook het standbeeld van Captain Cook mag natuurlijk niet ontbreken. Die man moet toch mooie ongerepte natuur hebben gezien!

We besloten hierna om meteen door te rijden naar Waimea Canyon en dan ook gelijk door naar het einde van de weg. Dat hebben we niet helemaal gered, want onderweg werden we al bevangen door het uitzicht! Wat een geweldig mooie Canyon is dit......

Op een aantal plaatsen had je een wijds uitzicht en zagen we ook de Waipoo Falls! 243 meter valt deze waterval naar beneden de Canyon in.

Uiteindelijk zijn we toch aan het einde van de weg gekomen. Deze Lookout kijkt uit op de Na Pali Coast en die is werkelijk prachtig! 5 jaar geleden hadden we hier dikke mist, en nu blijkt dat je dat bijna altijd hebt hier. De wolken zie je ook letterlijk uit de Canyon komen en zo de vallei in trekken en ook over de weg. Maar wij hadden geluk! Het was een bijzonder helder uitzicht en we hebben dan ook echt genoten en de nodige foto's gemaakt.

Later, bij een andere Lookout, bleek dat wij kennelijk het enige heldere moment hebben gehad van deze ochtend, want veel mensen hebben het over de wolken en dat ze niets hebben gezien. Bij het andere punt aan het einde van deze weg stond een bordje dat hierachter één van de natste plekken op aarde ligt. Nu, dat bleek wel...... Check die wolk!

Terug de Canyon uit hadden we eerst een behoorlijke bui maar al snel zagen we mooie uitzichten over de kustlijn. Bij Poipu wilden we even naar het strand, maar het is zondag en dan is het dus echt mega-druk. Daar houden wij niet zo van, dus zijn we naar de Spouting Horn gereden, de blowhole iets verderop. Hier hebben we geluncht en gekeken naar de hoge golven die een enorme straal water door een lavarots perst en hoog de lucht in spuit. En dat geluid er ook bij, geweldig!

Aan deze kant van Kaua'i is trouwens wel het geld te vinden. Wat een bloedmooie huizen hier, zucht...... En de zon!

Op de terugweg zijn we nog gestopt bij de Opaeka'a Falls. Schitterend!

Bij het hotel hebben we nog even heerlijk in zo'n 'loveseat' gelegen, maar de wind trok echt aan dus zijn we na een uurtje naar de kamer gegaan.

Het was een heerlijke dag! Morgen nog een hele dag lekker aan het eigen strand en dan gaan we dinsdag naar Maui!

Kaua'i oostkust

Gisteren, onze eerste volle dag op Kaua'i, hebben we rustig aan gedaan. Bijkomen van de 18-daagse rondrit en die vele kilometers die we gereden hebben.

Maar omdat sommigen thuis in NL wachten op weer een bericht (kus ma!) hier dus weer even een verhaaltje...

Het zullen meer foto's worden, want op Kaua'i is niet veel te beleven. Het is voor ons het meest prachtige eiland van Hawaii en het wordt ook wel the Garden Isle genoemd. Het is maar 1430 vierkante km groot en aan de noord-oostkant van het eiland is de natste plek op aarde! Daar valt gemiddeld 11,7 meter regen per jaar!!!!!! De valleien zijn dan ook uitgesleten door de regen.

We zijn er vandaag geweest en hebben inderdaad twee flinke buitjes gehad. Maar hey..... De temperatuur is gewoon 30 graden hier, dus wat zou het! Hier vinden we een beetje regen niet erg, lol.

Alleen is het een beetje jammer om de regenwolken op de foto te hebben, maar het hoort bij het eiland.....

Bij ons ritje van vandaag waren er eigenlijk weer veel punten van herkenning. Er is dus gewoon ook niets veranderd in 5 jaar tijd en nu zag ik zelf iets meer van de omgeving in plaats van door een lens van een fototoestel, hihi.Ons geliefde Anini Beach was vandaag een beetje druk, hopelijk hebben we later deze week meer geluk. Nu zaten we er een strandje naast, ook schitterend trouwens!

Maar het blijft schitterend! En wat ik al eerder zei, verder valt er eigenlijk niet te vertellen en worden het gewoon foto's kijken.......

Gisteren op het strand hebben we de hele tijd een oude man gadegeslagen die iets ging bouwen op het zand. Hij liep maar met stammen te slepen, we werden best nieuwsgierig, hahaha. Uiteindelijk is het dit geworden (die man verveelde zich echt.....) De zon was eigenlijk al van het strand verdwenen.

Ik heb trouwen wel weer wat wildlife op de foto kunnen krijgen, inclusief mijn grootste nachtmerrie (en deze was echt groot!!) Die heb ik dus echt wel van een afstandje ingezoomd, wat denk je dan!

Ons hotel is trouwens prima! Mooie ruime kamer met hoog plafond, omdat we op de bovenste verdieping zitten. Zodoende hebben wij trouwens wel prachtig zicht op de bergen vanaf het balkon en zodra we de deur open doen, kijken we uit over zee!De ingang is trouwens ook erg mooi en elke avond gaan de fakkels aan.

Bij het zwembad hebben ze zelfs een soort open haard met glas ervoor met heerlijke stoelen er omheen. Prachtig hoor en misschien gaan we er nog wel een avondje zitten. Voor nu is het op de kamer wel even prima met de airco......

En vandaag is onze nicht Joëlle 18 jaar geworden!! Spijtig dat we niet op haar verjaardag kunnen zijn, maar we trekken er hier een fles bubbels voor open! Gefeliciteerd meid!!

Eindpunt van 18 dagen rijden: Los Angeles!

Afstand: 380 km / hotel: Comfort Inn Pasadena

Het eerste wat we hebben gedaan vandaag is heerlijk ontbeten bij Carla's Country Kitchen! Wat een heerlijke wafel.....

De route ging verder over Highway 1 richting Los Angeles. De weersvooruitzichten waren echt slecht, veel regen in LA. Maar..... Daar hebben we niks van gemerkt! We hadden zelfs prima weer onderweg, alleen bij Lomboc in de bergen was het bewolkt.
Uiteindelijk kwamen we in de buurt van Los Angeles en reden we door Santa Barbara.
We wilden even pauze, maar we wisten van de vorige keer dat je hier niet zomaar bij de stranden komt zonder te moeten betalen. Zowaar nam Steve een afrit en stonden we ineens op een parkeerplaats direct aan het strand van Santa Barbara! Wow! We zijn natuurlijk even bij het strand wezen kijken, en we zagen dat er inderdaad olie en zooi in het water zit. We hadden op het nieuws al gezien dat er voor de kust van Los Angeles een boortoren problemen had of zoiets. Niet dat het strand nu zwart zag, maar je rook het wel.
We kwamen op een gegeven moment op een secundaire weg met een hele zwik RV's. Niet normaal hoe groot die dingen hier zijn! En ze stonden in colonne naast elkaar, compleet met uitgeschoven gedeeltes en luifels.
Een plaatsje verderop is Malibu! Daar zijn we niet tot het strand gekomen, maar langs de kant van de weg konden we op een mooi plek even stoppen.
Er stonden ook enorm veel Amerikaanse vlaggen op een stuk gras met wat andere landenvlaggen er tussen. Geen idee waarvoor, maar het was een mooi gezicht.
Via Santa Monica kwamen we langs Venice Beach. We zijn er langs gereden, want Venice Beach hebben we al een paar keer bezocht.
We reden onder LAX door en er landde net een vliegtuig, dus die kwam heel laag voor onze neus langs, cool!
Uiteindelijk gingen we maar richting hotel, want het verkeer in LA is gewoon drama zo druk. Dus de Highway 1 stopte voor ons bij Long Beach..... We reden 4 dagen geleden het begin van Highway 1 op, helaas kunnen we deze niet uitrijden want dan zouden we in Mexico uitkomen.
Pasadena ligt in het noorden van LA, dus het duurde nog even voordat we er waren. Het is wel een nette wijk en het hotel was snel gevonden.
We kregen bij het inchecken een tasje met Tripadvisor erop. Zo adverteren ze dus, wel origineel. Er zaten twee flesjes water, een zakje cheetos en een fruitbar in.
De kamer is prima en we hebben ook even een was gedaan. Hopelijk is het morgen wel droog!
We zijn een stukje gaan lopen naar een restaurantje verderop waar we een broodje Döner konden eten, is dat ff lekker! Spitz heet het en we zaten heerlijk buiten op het terras.
Daarna even alles aan het organiseren voor Hawaii..... Kijken of het inchecken al lukt. De vlucht schijnt aardig vol te zitten, want we kregen een aanbieding om onze stoelen af te staan. Niet dus! De wegenkaart van Hawaii is ook gedownload in CoPilot, dus we kunnen op de eilanden weer uit de voeten met deze perfecte offline navigatie op mijn phone! Dankzij deze app hebben we wel echt onze weg kunnen vinden wat met een wegenkaart niet zou lukken!
Hawaii, here we come!
De volgende ochtend na het ontbijt bij het hotel zijn we via Hollywood Boulevard en Sunset Boulevard gereden. Het was echt druk in de stad! Er kleunde trouwens nog een auto zacht tegen de achterkant van onze auto aan! Gelukkig geen schade te zien en de dame in kwestie noemde het een lovebump.... jaja......
Van het Chinese Theatre wilde ik een foto maken, maar die was verstopt achter allerlei spandoeken en een reclame voor een nieuwe film, jammer.
We reden ook door Beverly Hills en Steve dacht nog dat Drew Barrymore achter ons reed, hahaha. Nou ja, het kan zomaar gebeuren! Hier denk je om elke hoek wel een filmster te zien!
We kwamen weer bij Venice Beach uit en nu kon ik eindelijk een foto maken van HET Hotel California (lol)....
We vonden (zowaar) weer een gratis parkeerplek en we zijn nog even Venice Beach op geweest, nog even de zandkorrels tussen de tenen door laten glijden..... 5 jaar geleden zetten we voor het eerst onze blote voeten hier in het zand bij de allereerste keer USA en nu lijkt het wel of we thuis zijn!
We zijn daarna via de strandweg weer verder gereden en lieten even een politieauto passeren. Die ging ineens een partij herrie maken en allerlei lichten gingen aan. Was het voor een fietser voor ons..... Jee, we schrokken wel even. Die politieagenten lopen hier trouwens heerlijk in korte broek, en nog stralen ze erg krachtig uit hoor! Daar wil je echt geen ruzie mee.
Nog even de auto aftanken bij een vrolijke Shell en dan nemen we afscheid van deze KIA. Geweldige auto die veel kilometers heeft gemaakt: 5800 kilometer!!!! Een record!
Om de hoek was trouwens een filmset opgezet van Paramount Pictures. We hebben ook hier helaas geen beroemdheid gespot en overal was bewaking.
Goed...... we zijn er nu..... LAX. Wachten op de vlucht naar Hawaii. Daar gaat ons avontuur verder (al zal ik dan waarschijnlijk niet elke dag iets schrijven).
See ya !!

Sealife

We reden weg uit Santa Cruz over een drukke Freeway 1.... We zagen langs de weg hele velden met een blauwgroene soort kool, zover we konden kijken! Hier en daar zagen we gebukte mensen tussen deze kool en later kwamen we standjes tegen die Artisjokken verkochten..... Aha! Nooit gegeten, ga het ook niet doen.Ze hebben er in ieder geval zat!

We zijn Monterey ingereden naar het Aquarium. Het is zwaar bewolkt, dus het leek ons een goed tijdverdrijf. In Monterey is het vrijwel overal betaald parkeren in de wijk Cannery, maar een halve mile verderop van het Aquarium zagen we toch nergens een betaalpaal.Er kwam nog een politieagente aan en we hebben even afgewacht wat ze ging doen, maar ze schreef alleen een bekeuring uit voor een auto langs een stukje rode stoeprand. Verder niets aan de hand, dus zijn we een stukje gaan lopen, want de temperatuur is goed! Onderweg zagen we zeehonden in de branding liggen, met kop en kont omhoog, te grappig!

Het Aquarium zelf was toch verrassend groot nog en we hebben mooie zeedieren gezien en ook een prachtige grote tank met wolken vis, tonijnen en een erg grappige schildpad, lol! Die poseerde gewoon voor de foto met de poten over elkaar heen en keek echt naar de mensen aan de andere kant van de ruit. Hier een paar foto's als impressie van het Aquarium. De kleine grappige pinguin heette trouwens Mac.

Bij de zeeotters hebben we echt ons lachen moeten inhouden! Een zeeotter was erg grappig aan het doen in een hoekje van de tank en een stel voor ons zag het ook. Nou ja, de dame stootte haar man aan en wees naar de zeeotter. De man wilde naar voren om ook te kijken, maar had even niet door dat het glas dichterbij was dan hij dacht. Die stootte dus echt hard zijn kop tegen het glas, whahahaha.

Na dit bezoekje hebben we bij de auto onze broodjes gegeten en ons een beetje verkneukeld over een dame die een boete had gekregen, die kwam toevallig bij de auto. Ineens zag Steve zomaar uit het niets drie hertjes, vrolijk een straat inlopen. Wat een raar gezicht zo midden in een woonwijk!

De Highway 1 ging al slingerend door Big Sur, een prachtig natuurgebied met voor ons inmiddels wat meer herkenningspunten. Alleen was het 5 jaar geleden een stuk rustiger op deze weg! Nu was het bijna een colonne aan cabrio's en stonden de parkeerplaatsen vol. Bij de beroemde Bixby Bridge stonden mensen zich bijna te verdringen voor een parkeerplek!

De kust blijft mooi en we hadden zowaar toch nog de zon erbij!! In Morro Bay waren de eerste 3 hotels al vol en konden we uiteindelijk een kamer krijgen bij de Seaside Inn. De kamer was recent gerenoveerd en zag er prima uit. We hebben nog wel iets van een zonsondergang meegekregen!

Die grote rots is dus Morro Rock. Volgens wiki is het een vulkanische plug, hahaha.

Voor morgen hebben we toch maar een hotel gereserveerd in Los Angeles. We hoeven niet persé bij het vliegveld te zitten, omdat we de huurauto nog hebben, dus hebben we gekozen voor een hotel in Pasadena. Een wijk die we nog niet echt hebben verkend.